Filtry HOYA

FILTRY HOYA

    W roku 1941 roku powstała pierwsza japońska specjalistyczna wytwórnia szkła optycznego firmy HOYA. Po dziś dzień HOYA wyznacza nowe kierunki w dziedzinie opto-elektroniki.

 

Opis produktów:
Ogólna klasyfikacja filtrów HOYA

Filtry do filmów kolorowych
Filtry konwersyjne
Filtry do efektów specjalnych
Filtry do fotografii czarno-białej

 

 

Klasyfikacja filtrów HOYA

Oferowane przez koncern filtry fotograficzne sklasyfikowane są w 5 grupach :
A.    STANDARD
B.    HMC (Hoya Multi Coated)
C.    SUPER HMC
D.    PRO 1
E.    ULTRA

Seria STANDARD:
    Te filtry oferowane są zarówno amatorom jak i profesjonalistom. Filtry tej serii gwarantują dobrą jakość, przy zachowaniu umiarkowanej ceny. Użyte do ich produkcji specjalne materiały zapewniają zarówno tłumienie odbić jak i dobrą transmisję światła . Zewnętrzne warstwy specjalne nie są stosowane.

Seria HMC:
    Filtry tej klasy słyną ze swoich zdolności minimalizowania odbić refleksów światła od powierzchni filtra, redukowania widma i plam. Rezultatem tego jest średnia transmisja światła przez filtr wynosząca 97%, wynikiem czego fotografujący otrzymuje ostry obraz i niezmieniony balans kolorów.
Filtry HOYA HMC są rekomendowane dla poprawy osiągów i zachowania szczególnych parametrów, obiektywów z pokryciem wielowarstwowym.

Seria SUPER HMC:
    Te wybitne filtry oferują rewolucyjne osiągi w transmisji światła i balansu kolorów. Dwanaście warstw w Super HMC stosowane na powierzchniach modeli Skylight 1B i UV (0) PL-Cir sprawia że filtry tej klasy transmitują do 99,7 % światła. To w połączeniu z precyzją wykonania pozwala na wzrost odporności na widma i gwarantuje uzyskanie pięknych zdjęć przy szeroko otwartej przysłonie.
Na szersze omówienie z tej serii zasługuje z pewnością PL-Cir Slim. Ma on 7 warstw "MC" do likwidacji wewnętrznych odbić i plam. Zaawansowana cienkość filtra (dokładnie 5 mm) pozwala uniknąć problemów z winietowaniem i sprawia że filtr staje się idealny do użytku z obiektywami szerokątnymi.

Seria PRO -1: Nowość roku 2000
    Są to wybitne filtry które oferują rewolucyjne osiągi w transmisji światła i balansu kolorów. Nowa technologia firmy Hoya stosowana w procesie produkcji umożliwia stosowanie szkła o grubości 1 mm (SKY, UV), które jest hartowane dla zwiększenia wytrzymałości. Szkło jest zamocowane w super cienkim pierścieniu (3mm) z przednim gwintem, który ma zapobiegać winietowaniu. Nie bez znaczenia jest też zmniejszenie masy o 40 % w stosunku do modeli standardowych. 12 warstw z Super HMC stosowane jako pokrycie powierzchni sprawia że średnia transmisja wynosi 99,7%.

Seria ULTRA:
    Konstrukcja tego filtra opiera się na pierścieniu 3 mm grubości, oprócz filtrów hybrydowych UV/PL-cir, w których użyto 5-cio milimetrowych obrotowych pierścieni.
Do produkcji tych filtrów Hoya, stosuje nową technologię pokrywania wielowarstwowego, a uzyskiwana krzywa transmisji daje perfekcyjny balans kolorów.
Seria Ultra gwarantuje najwyższe parametry techniczne szkła jakie można znaleźć w filtrach tej firmy, dlatego tu powstały filtry " kombinowane" stanowiące połączenie efektów z dwóch filtrów (np. UV i PL-cir) jednocześnie. Właśnie te filtry znalazły zastosowanie do super szerokokątnych obiektywów

Filtry do FILMÓW KOLOROWYCH

1. Filtr UV:
- absorbuje promieniowanie ultrafioletowe, które często powoduje zamglenie i sprawia że zdjęcia plenerowe są niewyraźne,
- poprawia wierne oddawanie koloru,
- chętnie używany do zdjęć czarno-białych,
- z powodu swej neutralności na kolory, powszechnie używany jako filtr ochronny obiektywu.

2. Filtr SKYLIGHT 1A / 1B:
- redukuje nadmierne niebieskie odcienie, które pojawiają się w trakcie robienia zdjęć kolorowych, szczególnie przy czystym niebieskim niebie.
- szczyt absorbcji mieści się w zakresie, który pokrywa się z zielonym spektrum filmu. Wynikiem tego są znakomite plenerowe zdjęcia z wspaniałym nasyceniem i równowagą koloru oraz jasnością we wszystkich warunkach,
- filtr ten chroni również odcień ciała na zdjęciu od kolorowych odbłysków pobliskich obiektów (takich jak np. cienie drzew),
- filtr z oznaczeniem 1B mocniej skuteczniej redukuje niebieskie przebarwienie.

3. Filtr PL / PL-Cir:
PL
    - filtr liniowy , redukuje odbicia światłą zarówno z powierzchni szkła, wody, metalu i wielu innych błyszczących przedmiotów. Przy ustawieniu filtra pod odpowiednim kątem ( uzyskiwane przez obrót pierścienia), możliwa jest pełna redukcja odbicia i w rezultacie poprawienie kontrastu, otrzymanie czystych i prawdziwych kolorów,
    - w fotografii czarno-białej efekt jest taki sam jak przy użyciu filtrów Y( K2) i O (G) Zapewnia efekt podczerwieni , kiedy używany jest razem z filtrem R ( 25A).
PL-Cir
    - filtr polaryzacyjny, ma takie samo działanie jak liniowy, lecz zapewnia prawidłowa pracę układu Auto Focus w aparatach i kamerach video,
    - w przypadku użycia z innymi filtrami zaleca się zakładać je jako pierwsze od strony kadru.

4. Filtr CLOSE-UP ( +1, +2, +3, +4 ):
- są to soczewki powiększające o różnej sile , do wykonywania zdjęć macro z przybliżeniem niemożliwym do uzyskania dla zwykłego obiektywu. Poprzez łączenie soczewek uzyskujemy potrzebne powiększenie.

5. Filtr MACRO CLOSE-UP + 10:
- zastosowany z obiektywem 50mm, daje powiększenie 1, a z obiektywem 100 mm skala odwzorowania wynosi 1/1.


Filtry KONWERSYJNE

6. Filtr 80A, 80B, 80C:
- filtry te powodują zmianę temperatury barwowej. Używane są do robienia zdjęć na filmach kolorowych do światła dziennego, przy sztucznym oświetleniu.
80A - najmocniejszy , niebieski filtr konwersyjny , podnosi temperaturę koloru z 3200 K do 5500K, w celu uniknięcia zażółceń zdjęć
80B - podnosi temperaturę barwową od 3400K do 5500K
80C - podnosi temperaturę barwową z 3800K do 5500K

7. Filtr 81A, 81B:
- są to filtry do obniżania temperatury koloru w kierunku cieplejszych odcieni (bardziej czerwonych). Likwidują one niebieską poświatę, ocieplają pochmurne
niebo.
81A - do konwersji światła o temperaturze 3400 K (o zimnym widmie)
81B - do korekcji filmów typu A i B, przy zdjęciach z lampami o zimnym widmie. Idealny do rozświetlania i ocieplania cieni, do odniebieszczania zdjęć w deszczu

8. Filtr 82A, 82 B, 82C:
- to filtry doprowadzające do równowagi światła, a ich używanie podwyższa temperaturę koloru dla zimnych odcieni ( bardziej niebieskich).
82A - używany dla filmu typu B (3200K) do skorygowania żółtych odcieni, gdy źródłem światła jest zwykła domowa żarówka. Filtr używany jest także do ochrony przed czerwonymi odcieniami światła wczesnego poranka lub późnego popołudnia i zachowania naturalnych odcieni skóry.
Stosowanie 82B, 82C potęguje ten efekt. Filtry tej grupy mogą być łączone, natomiast z serią 81 się wykluczają.

 
9. Filtr 85A, 85B, 85C:
- filtry te powodują zmianę koloru przy użyciu filmów typu A do temp. 3400K.
85A - obniża temperaturę z 5500 K do 3400 K dla filmu typu A
85B - obniża temperaturę z 5500K do 3200 K dla filmu typu B
85C - obniża temperaturę z 5500K do 3800 K


Filtry konwersyjne

10. Filtr FL-DAY, FL-W:
- używane są do korygowania (widma) zielonkawych odcieni, które pojawiają się kiedy filmy do światła dziennego są używane przy stosowaniu lamp jarzeniowych.
FL-DAY - wykorzystywany przy świetle jarzeniowym o barwie światła dziennego
FL-W - jest używany przy typie oświetlenia jarzeniowego o barwie białej lub ciepło białej

11. Filtry ND (neutralne - bez wpływu na inne kolory):

Filtry konwersyjne ND - są to szare filtry, używane do sterowania ilością światła wchodzącego do obiektywu, w celu wydłużenia czasu naświetlania, zmniejszenie głębi ostrości.
ND 2 - redukuje 50% światła, czyli ok. 1 działki przysłony.
ND 4 - redukuje 75% światła, czyli ok. 2 działek przysłony.
ND 8 - redukuje 87.5% światła, czyli ok. 3 działek przysłony.


 

Filtry do EFEKTÓW SPECJALNYCH

12. Filtr CENTER-SPOT:

Filtr CENTER-SPOT - jest to soczewka zbliżająca z otworem w środku
- obraz w środku jest miękko zarysowany ale ostry

   
13. Filtr SOFT SPOT:

Filtr SOFT SPOT - posiada czyste koło w środku, które powoduje, że obraz w środku zdjęcia pozostaje ostry, a piaskowane obrzeże dają efekt przydymienia

                   
14. Filtr COLOR SPOT:

Filtry COLOR SPOTFiltry COLOR SPOT - to filtry kolorowe maskujące z otworem w środku
- dostępne w kolorach: żółtym, zielonym, czerwonym. Obiekt w środku pozostaje ostry w niezmienionych barwach, podczas gdy tło przybiera barwę filtra.

       
15. Filtr MISTY SPOT:
- dostępne w czterech typach, dają one ostry obraz w środku z efektem rozmazania zewnętrznego pola kadru o kształcie jak niżej.

Filtr MISTY SPOT (gradual) Filtr MISTY SPOT (breeze) Filtr MISTY SPOT (halo) Filtr MISTY SPOT (windmil)

Gradual

Breeze

Halo

Windmill

 

16. Filtr SPECTRAL STAR (filtry dyfrakcyjne):
ANDROMEDA - jasne punkty światła są przetwarzane w liniowe plamki otoczone widmem
PULSATOR - każdy punkt światła staje się wybuchem promieniście rozchodzących się kolorów
NEBULA - każdy punkt światła zostaje otoczony tęczowymi okręgami

17. Filtr RAINBOW SPOT (maskujący tęczowy):
- wykonany ze szkła, na którym wykonano 1270 ultra cienkich, równoległych nacięć na każde 2,5 cm, powoduje to powstanie dyfrakcji światła. Filtr wykonany z
obrotową obudową

18. Filtr CROSS SCREEN (gwiazdkowy):
- filtr nadający zdjęciom wieczornym kryształowego rozbłysku w miejscu silnej emisji światła zastanego, zamienia każdy jasny punkt w gwiazdkę
Cross Scren - gwiazdkowy 4 ramienny
Star Six - gwiazdkowy 6 ramienny
Star Eight - gwiazdkowy 8 ramienny

19. Filtr VARIOCROSS (gwiazdkowy zmiennokątny):
- tworzą go dwie bezbarwne płytki szklane z naciętymi liniami na każdej powierzchni i umieszczone w dwóch niezależnie obracanych ramkach. Przez ich obrót efekt może być zmieniany w celu uzyskania odpowiedniego efektu silnie oświetlonej ekspozycji.

20 Filtr MULTIVISION (wieloobrazowy):
- wykonany ze szkła optycznego, precyzyjnie dociętego w różne kształty. Pomaga stworzyć egzotyczne wzory kolorów i kompozycje obrazów. Najsilniejszy efekt daje przy relatywnie ciemnym tle i dużych przysłonach.
Dostępny w podanych niżej rodzajach:
Filtry MULTIVISION

21. Filtr VARI MULTIVISION (zmienny wieloobrazowy):
- tworzą go dwa filtry zamocowane w dwu niezależnie obracających się pierścieniach. Tworzy cztery wieloobrazy, które mogą wzajemnie zmieniać swoje położenie.

22. Filtr COLOR MULTIVISION (wieloobrazowy kolorowy):
- dostępny w 2 typach:
3 F - z trójobrazem niebieskim, zielonym i czerwonym
5 F - z pięcioma obrazami podzielonymi na zielone i pomarańczowe.
Często stosowane w telewizji i fotografii reklamowej.

Filtr COLOR MULTIVISION (5 F) Filtr COLOR MULTIVISION (3 F)

 

23. Filtr HALF COLOR (kolorowy połówkowy - połyskowy):
- wykonany przez złożenie dwóch szkieł optycznych i umieszczanie między nimi kolorowego filtra żelatynowego. Filtry te są podobne do filtrów Dual-color (maskujące dwukolorowe) za wyjątkiem tego, że jedna połowa jest przeźroczysta. Szkła umieszczone są w obracających się obudowach dla zwiększenia efektywności.
Filtr HALF COLOR

 

24. Filtr GRADUAL COLOR ( kolorowy stopniowany):
- jest to filtr akrylowy podobny do kolorowego połówkowego z tym, że intensywność kolorów obniża się stopniowo w kierunku środka filtra. Pozwala to położyć nacisk na przedni plan lub na tło. Filtr jest osadzony w obrotowej oprawie.
- dostępny w 7 kolorach : różowy, żółty, szmaragdowy, brązowy, niebieski, lilaróżi szary.

25. Filtr DUAL IMAGE ( połówkowy do podwójnej ekspozycji):
- jedna połowa tego filtru jest przeźroczysta podczas gdy druga czarna.
- używany jest do tworzenia efektów specjalnych takich jak podwójna ekspozycja.
- po wykonaniu zdjęcia, należy obrócić część przysłaniającą filtra w przeciwległe miejsce i wykonać ponowne zdjęcie na tej samej klatce filmu. Wszystkie te czynności najlepiej wykonać na statywie.
Filtr DUAL IMAGE

 

26. Filtr DUAL COLOR (połówkowy dwukolorowy):
- powstał przez złożenie dwóch filtrów żelatynowych, umieszczonych pomiędzy szkłem optycznym. Jego zastosowanie jest wszechstronne np. kontrastowanie tła i przedniego planu , morza i lądu. Filtr ten dostępny jest w 3 typach: O/G ( pomarańczowo- zielony), Y/P ( żółto-purpurowy), R/B ( czerwono-niebieski).
Filtry DUAL COLOR

 

27. Filtr TRICOLOR (trójkolorowy):
- ten filtr podzielony jest na trzy sekcje kolorów. Efekt zależy od długości ogniskowej używanego obiektywu i od przesłony,
- dostępny jest w dwóch typach:

Filtr TRICOLOR (parallel) Filtr TRICOLOR (triangle)

PARALLEL
(równoległy)

TRIANGLE
(trójkąt)

 

28. Filtr PL- COLOR (polaryzacyjny kolorowy):
- występuje w czterech typach : (B) - niebieski, (Y)- żółty, (O)- pomarańczowy, (R)-czerwony. Jest to kombinacja filtra szarego i polaryzującego kolorowego. Każdy kolor od szarego do pełnej barwy może być uzyskany przez obrót ramki.

29. Filtr POL FADER (polaryzujący gaszący):
- to kombinacja dwóch szarych PL filtrów, w dwóch wzajemnie obracających się ramkach. Obracanie ramek zmienia ilość przechodzącego światła. Filtr stosuje się przy wyjątkowo silnych źródłach światła np. fotografia Słońca lub do wykonywania specjalistycznych fotografii naukowych.

30. Filtr VARIO PL-COLOR:
- jest kombinacją filtrów szarego PL i dwukolorowego PL. Kolor może być zmieniany poprzez obracanie ramkami filtra. Możliwość uzyskania nowych zestawień kolorów pomaga stworzyć nowe nastrojowe efekty nigdy przedtem nie spotykane.
- występuje w 5 typach Y/B (żółto-niebieski) Y/G (żółto-zielony), Y/R (żółto-czerwony), R/B ( czerwono-niebieski), R/G ( czerwono-zielony)

31. Filtr FOG (mglisty):
- tworzy na zdjęciu efekt lekkiej białej mgiełki. Lekki efekt daje FOG (A), mocniejszy FOG (B), używane razem dają efekt gęstej mgły. Efekt ten może być dodatkowo modyfikowany przez zmianę przysłony.

32. Filtr DIFFUSER, DUTO:
- filtry typu dyfuzyjnego
DIFFUZER - daje efekt zmiękczania obrazu ze względu na nieregularną chropowatą powierzchnię. Używany powszechnie do portretów, zdjęć reklamowych i w plenerach.
DUTO - posiada cienkie koncentryczne linie wycięte na powierzchni, daje to subtelny efekt wytłumienia kontrastu, łagodzi niedoskonałość skóry.

33. Filtr SOFTENER (A i B) (zmiękczający):
- filtr posiada przypadkowo rozmieszczone na swojej powierzchni krople szkła (które wyglądają jak krople wody). W wyniku rozpraszania światła następuje pogorszenie ostrości. Ostrość powstających obrazów jest delikatnie stopniowana. Efekt ten jest najbardziej widoczny przy fotografowaniu przedmiotów z punktowym źródłem światła.

34. Filtr SPECTRAL CROSS:
- wykonany jest poprzez złożenie (czarnego podobnego do gazy) włókna pomiędzy dwie płytki bezbarwnego, przeźroczystego szkła optycznego w ruchomą ramkę. Stosowanie tego filtru powoduje zarówno rozmycie ostrości jak i efekty pośrednie. Filtr ten daje subtelniejsze efekty niż przy filtrach gwiazdkowych i dyfrakcja wywołuje małą ilość tęczowych plamek.

35. Filtr ULTRAVIOLET (U 360, Y 44):
- znajduje zastosowanie w fotografii ultrafioletowej
U 360 - nie przepuszcza promieni świetlnych w widzialnym spektrum, a przepuszcza promienie UV. Używany w kryminalistyce i spektrografii.
Y 44 - absorbuje promieniowanie UV i niebieskie promienie widzialnego spektrum. Używany do fotografii fluoroscencji spowodowanej przez przedmioty naświetlone
promieniami UV. Stosowany w medycynie i kryminalistyce.

 

 

Filtry do FOTOGRAFII CZARNO-BIAŁEJ

1. Filtr YELLOW (K2) żółty:
- absorbuje kolor niebieski i UV. Stosowany dla podniesienia kontrastu pomiędzy niebieskim niebem a pierwszym planem fotografii. Rozjaśnia skórę.

2. Filtr ORANGE (G) pomarańczowy:
- absorbuje niebieski i zielony kolor, przez co podnosi kontrast pomiędzy czerwieniami i żółciami. Szczególnie użyteczny przy fotografii plenerowej z użyciem teleobiektywu.

3. Filtr RED (25 A) czerwony:
- szczególnie efektywny przy zwiększaniu kontrastu. Idealny do wyrażania dramatycznych efektów z chmurami w krajobrazie. Użyteczny również do filmów
czułych na podczerwień (IR).

4. Filtr YELLOW GREEN (X0) GREEN (X1):
X0 - jest szczególnie efektywny w wykonywaniu portretów plenerowych, ponieważ czerwony oddaje ciemność, podczas gdy zielony wydaje się jaśniejszy. Podnosi to
ekspresję twarzy w zbliżeniach, poprawia odcienie skóry, pogłębia rozpiętość tonalną,
X1 - szczególnie polecany przy fotografii wnętrz przy świetle wolframowym.

Filtr YELLOW (K2) Filtr ORANGE (G) Filtr RED (25A) Filtr YELLOW GREEN (X0)

Yellow K2

Orange (G)

Red (25A)

Yellow X0

 

 

Góra